Trafik

lineA mai trafik elődjét 1956-ban építette édesapja fiának, hogy a házuk tornáca helyett ott árulhassa a napi sajtót és egyéb postai árucikkeket. A mindenki „trafikos Lacija” a maga stílusával rövidesen egyfajta kultuszt teremtett. Tűzkő, sósborszesz, okmánybélyeg, Lelik doktor úr Golden Smartja és Olykor a prominensek „import különlegessége” jól megfértek egymás mellett.

A kis vályogbódé rövidesen forgalmas mini plázaként működött aminek eredményeként a Tanács megépítette a Trafikot. Ennek tervezésére Ries Zoltánt kérték fel aki eleget is tett a felkérésnek. A 70-es évek végén keze nyomán olyan mű született amiben minden megvan amiről az építészet szól.

trafik_anno

A 80-as évek végén a Trafik és Laci bácsi sorsa eggyé vált. Az üzlet a fogyasztói kultúra átalakulásával fokozatosan jelentőségét vesztette, Laci bácsi magánélete pedig zsákutcába jutott. Kisemmizték, utcára került és kénytelen volt a Trafikban meghúzódni. Végül a körzeti orvos vitette be egy szociális otthonba az éhező, lerobbant embert ahol előbb megnősült majd nemsokkal később, 1997-ben elhunyt. A szociális otthonban Laci bácsi még megnősült (a képek ezen az eseményen készültek), majd nem sokkal később 1997-ben meghalt.

Ezek után az épület a tomboló szubkultúra áldozatává vált, ablakait betörték, kéménye szétfagyott, a fedkő ledőlt és lassan a belső tér megtelt szeméttel.


A felújítást 30 évvel később Ligetvári István építész, Balog Ádám és Póra Csaba építészhallgatók tervezték. A tervezés során az elsődleges céljuk az eredeti állapot visszaállítása volt, de a menthetetlen, újjáépítésre szoruló részletek már kortárs módon igyekeztek átformálni.

Az eredeti állapot anyaghasználata nyersbeton és festett tégla volt. Ezt a harmóniát a felújítás során is tisztelettel kezelték az alkotók. A falazóelemek kontúrjának finoman átszövődése és a letisztított nyersbeton felületek megjelenése az anyagok fedetlen fizikai tulajdonságait hozza elő. A fa lambéria burkolat és az alatta lévő vasbeton födém lezárása szerkezetileg már menthetetlen volt, ezért itt ismét egy nyers anyagot, rozsdás acél burkolatot alkalmaztak. Az épület jelképes részlete volt a kémény,  amely az idő során szétfagyott és ledőlt. Ezt az eredeti tervek alapján újjáépítették, és színben a meglévőhöz igazították.
.
.
További tervezési szempont volt, hogy a megújult helyszín alkalmas legyen kirakat jellegű kiállítások rendezésére, ezért nagy, egybefüggő üvegfelületek kerültek az eredeti fa üvegosztásos ablakok helyett még több természetes fényt beengedve. A belső teret kitisztították, a polcok lekerültek a falakról. Központi helyre betonlábakon álló üveglap készült és a falfelületek fehér festést kaptak.
.
A Trafik előtti tér is elkészült 2010 nyarán, így a látogatóknak lehetőségük van leülni, hosszabban időzni az épület előtt.

A Trafik feltámadása Kortárs Művészeti Pontként a közösségi legendát hivatott folytatni. Célja hogy hidat verjen a kortárs gondolat és a tradíció közé, hogy idővel a kortárs kultúra Trafikjává váljon.


Advertisements